Slöjdhistorik

Här kommer jag att bygga upp en historiebank av slöjdhistorik för hantverkstekniker, slöjdföremål och kända slöjdfynd i Norden/Sverige med fokus på textilslöjd.


Sätta slöjdhistoria i en kontext

Förslagsvis skulle man varje vecka kunna ta upp ett redskap eller en teknik utifrån den hantverksteknik som eleverna arbetar med och prata kring när i tiden redskapet/tekniken uppkom i Världen/Sverige. Det viktiga tycker jag är att det inte blir lösryckt i undervisningen utan att de redskap/tekniker jag tar är relevant för det eleverna arbetar med. 

Jag som pedagog kan göra QR-koder av historiken nedan och eleverna kan sedan själva skanna QR-koderna för att lära sig mer om historiken kring den teknik och de redskap som de arbetar med. 

Tidslinje

I min slöjdsal har jag påbörjat en tidslinje. Jag har tittat i historieboken som vår skola använder sig av. I den boken motsvarar varje epok en viss färg. För att kunna arbeta med ämnessamverkan kommer jag att utgå ifrån samma färger även under min tidsaxel i textilslöjden. Detta för att eleverna ska känna igen sig och få en helhetsbild av historien. Jag lägger upp bilder här så fort jag är klar med detta!

Jag som är textillärare vill att mina elever även ska känna till de olika epoker som vi pratar om inom slöjdämnet och se hur historieämnets epoker sammanfaller med slöjdämnets epoker. Därför har jag valt att sätta dessa samman. Beroende på vilken litteratur man läser så skiljer det alltid lite mellan vilka tidsperioder en epoker är mellan. Jag har valt följande och kommer utgå ifrån detta: 

Det finns såklart fler mindre epoker som delar upp nedanstående perioder ytterligare. Men eftersom denna sida i första hand är tänkt för grundskolan anser jag att detta blir bra!

Slöjdens epoker:

Stenåldern  - 1700 f Kr

Bronsåldern 1700-400 f Kr

Järnåldern 400 f Kr - 1050 e Kr       

            Vikingatiden 800 - 1050 e Kr

Medeltiden 1050-1520 

            Romansk medeltid 1050 - 1250

            Gotisk medeltid 1250 - 1520

Renässans 1520 - 1620

Barock 1620 - 1730

Rokoko 1730 - 1770

Romantiken 1770 - 1890

Jugend 1890 - 1910

Den nya tiden 1910 -


Grundskolans historiebok tar upp följande epoker:

Forntiden - 800 e Kr

Vikingatiden 800 - 1050

Medeltiden 1050 - 1523

Vasatiden 1523 - 1611

Stormaktstiden 1611 - 1718

Frihetstiden 1718 - 1792

Den nya tiden 1792 - 


Min tidsaxel är nästan 10 meter lång och den är inplastad. Högst upp och längst ner på inplastningen har jag klistrat fast kardborreband. Tanken är att jag ska skriva ut bilder på olika tekniker, redskap och bilder på hur kläderna såg ut vid olika epoker. Dessa bilder lamineras också in och jag sätter en bit kardborreband på baksidan av varje bild. På så sätt kan jag enkelt sätta upp, ta bort, flytta bilderna. Eftersom jag har flera grupper av samma klass så kan det ju vara så att jag enkelt vill ta ner någon bild inför en lektion. Kardborreband gör detta smidigt och enkelt. 

Anledningen till att jag har kardborreband både ovanför och under min röda tidsaxel är att jag valt att dela upp tidslinjen i Världen och Sverige.. Det har alltid dröjt längre innan alla tekniker och redskap kom till Sverige. Varje bild skriver jag ut i två exemplar. Dels sätter jag upp en bild när tex ett slöjdredskap upptäcktes i Världen och dels när det slöjdredskapet kom till Sverige.

Denna tidsaxel har jag även gjort digital i ett Excel-dokument. Här nedan visar jag en bit av min digitala tidsaxel och hur jag tänker att slöjdens epoker ska vara parallellt med historieämnets epoker.



Jag ska bygga upp en bank av historik kring olika hantverkstekniker. Under varje teknik skriver jag även om den specifika teknikens olika redskap. Historiebanken innehåller även historik om olika material och även kända slöjdfynd i Norden/Sverige. Tryck på knappen för att komma vidare.